Tuesday, December 27, 2011

Labour Experience : Too Posh to Push Part 1

its been a while kan x update... malas nokss.. org lain dah update cite bersalin, berpantang bagai.. aku apa pun x buat lagi. so skang baru ada masa nk up entry... ni kiri cerita pengalaman bersalin la.. mmg precious habis pengalaman ni.. seram serun sejuk aku rasa pada hari nk bersalin tu


Rabu, 12 Oktober 2011
Hari Rabu tu ada weekly check up. Doctor buat routine check up and found out that amnion dah kurang sikit. Maka kena la buat CTG.. Tp semua pun ok.. Doc punya tanya bila due date and i told her my due date is on 16 Oct which end of that week. Pas tu doc kata, u check in (wah check in ko, mcm hotel la plak) hari sabtu, if xde contraction, maka, induce la jawab nya..

Jumaat, 14 Oktober 2011
Hari Jumaat tu pergi keje macam biasa.. Ptg tu pergi tawaf Mid Valley, beli barang sikit.. aaa amaik ko.. sempat jenjalan lagi.. called a few friends, mintak tips. Rata2 menasihatkan tenang je masa nk beranak nnt. Ada jugak yg suruh makan, utk bagi tenaga.

Sabtu 15 Oktober 2011
Teng Teng... today is the day.. woke up early, solat and recite Surah Maryam, and off to breakfast.. perut harus diisi walaupun mmg berisi pun.. tanpa berlengah, terus order roti jala 1 set (1 set = 4 keping), telur rebus sepruh masak (org kata makan telur rebus separuh masak, memudahkan bersalin, kira mcm lincin, nnt baby senang kuar..), milo ais.. oh x lupa juga nasi lemak sebungkus.. ate nk kumpul tenaga masa push push nnt kan.. tepat 7.45 pagi, gerak ke UMSC. Pukul 8 sampai, terus check in.. check in kata nya, udah macam hotel la pulak..

dah habis registration semua terus masuk ke bilik. Masuk2 bilik, ada plak drawer2 kecik, pastu ada alat2 apa kebenda ntah.. dalam hati cakap "kenapa banyak sangat barang nih.. macam mana org nk dtg melawat dengan segala manggah ada kt bilik ni. sure x selesa.." ewahh.. ko belum bersalin, ko dah fikir pasal org nk melawat.. ada ke yg nk datang..


labour room... dengan segala manggah mesin dok ada..ok sila mula rasa seram..

ni adalah sebahagian lagi alatan utk digunakan utk bersalin..
agak2 in between nk push2, sempat layan tv lagi.. hahaha..
nan ado!!!! verangan!!!

sementara tunggu nurse, bacalah surah apa2 yg patut and frankly speaking, aku x rasa apa pun.. alhamdulillah, x rasa nervous ke apa.. masih terkawal. Then nurse masuk suruh tukar baju. Ok this is it. Lepas tunggu x brapa lama, doc datang.. sbb hari sabtu kn, doc datang hospital dengan keadaan simple habis, berbeza dgn hari2 yg aku pergi check up.

"ok naik katil, baring" kata doc.

"prof, nk buat VE ke" tanya ku. and she just nodded.

ok, time ni aku dah rasa seram.. seriously part ni yg aku paling takut. doc ni pernah la nk cuba buat VE during weekly check up. tapi x berjaya sbb nya aku x tahan sakit.

since she knows that i'm the kinda person yg x tahan sakit bila VE, doc suruh amik gas. doc suruh aku sedut dalam2. ok, time ni aku dah nervous yg paling maksima. pada masa tu, ada midwife, doctor, husband and of course, moi..

"ok kangkang, sedut gas tu dalam. Bila rasa sakit, sedut lagi."

time ni mmg aku depend sangat2 pada gas ni utk mengurangkan rasa sakit.

doc seluk!

ngee sakit... *dalam hati*

doc seluk lagi dalam nk tgk brapa bukaan..

"huwaaaaaa...!!!! huwaaaaa... " aku jerit. Ni serious punya jerit, bukan jerit ala2 manja. Nk tau macam mana kuat aku jerit kesakitan, cuba bayangkan naik roller coster kt Genting tu. Yes, that bad. Time ni dah merayu2 doctor utk stop.

adakah doc itu berhenti. Oh TIDAK! seluk LAGI!!

"AAAAAaaa..!!!!" another scream. Punya la aku rasa sakit, sampai kan handle gas tu tercabut.. x dapat bayangkan, meh aku describe ni.. ko bayangkan mask yg org pakai yg diberi bekalan oksigen tu. Mask tu aku letak kt hidung la. Then ada la tube yg attached to the mask. Ok, got the picture? Aku letakkan mask tu pada bahagian hidung n mulut dan tangan kanan pegang handle tersebut. Time aku sakit tu, sampai handle tu bleh tercabut dari mask. Maka, tinggallah mask itu terkontang kanting di muka ku tanpa teman rapat nya iaitu "the tube".. Horror ok.

Eventually the doctor STOP!!

Tp dalam sesi seluk menyeluk ni yg paling kesian adalah midwife tu.. Eh silap, yg paling kesian adalah aku, sbb aku adalah mangsa. Org kedua yg paling kesian, adalah midwife tu. Husband was sitting on my right hand site meanwhile the midwife belah kiri. Masa aku sakit tu, aku x sure tangan kiri aku tengah pegang apa. Lepas the whole drama over, en Hugo kata, aku genggam tangan midwife tu sangat kuat, dah la org nya kecik je. Aku mintak maaf sesangat kt midwife tu, kata nya masa tu, dier cuba utk tarik tangan aku supaya aku pegang besi katil, tup tup tup, aku pegang tangan dier sampai x lepas.. ooppsss

"So macam mana? Nk normal ke or nk ikut tingkap?"

"Normal doc" (yakin tu jawab nk normal, sedangkan VE pun x lepas)

"Ok la.. kita induce then tgk mcm mana.."

so, aku di-induce.

Midwife n doc left the room. Both en Hugo n I, terdiam sekejap.

"i think i want to go for czer.."

"xpe yang.. kita try normal dulu.. i know u can do it"

aku pasrah. Thought en Hugo will give green light to go under knife. *sedikit hampa*

aku diam lagi...

to be continue...

14 comments:

Liyana said...

skt nye selukkkk :(

smbung cepat :)

QueenBz said...

kau ni mmg drama tau mek. HAHA.
ingat lagi ko sempat call aku beberapa hari tu tanye pasal ape ntah.
tak suke ar main sambung2 nie. hishh!

LisaLisut said...

arghhh bole plak sambung cerita.br nk klimaks. seluk2 ni yg tak bole nk baca ni.erghh

Unknown said...

ceh..org dh dlm mood nih"/ die ade smbungan plak >,<

hana yoriee said...

iskh..mmg drama queen tul mek ni..sila sambung cepat..hehehe..

Aty Fared said...

walaweeiihh...saspen nih... tak dapat bayangkan u jerit ala2 naik roller coster tu...huhu...

Munnz said...

Ala... Baru nk feeling baca.. Sekali ada sambungan.. Oh no y did I read ur post at d 1 st place? Seram la pulak...

ReYNa said...

huhu.mcm sakit je VE tuu..adoi.x tau la camno i nnti sbb i pon sama spesies mcm u.

- said...

erk..takutnyer..sumpah scary baca..xleh nak imagine..dah 32week nih..mak aii..ni mula xlena tdo dok tringat nih...

thezaila said...

liyana --> serious, i x suka kena seluk.. baik!! akan bersambung x lama lagi.

balkidz --> babe, sorry ar.. aku mmg drama queen. tu yg dok call ko slalu tu.. hahaha..

Lisa --> sorry babe.. couldn't help myself la.. panjang sangat i celoteh.. by the way, x semua org kata SELUK tu sakit.. =)

Wani --> baru thrill ada part 2.

hana yorie --> jangan anak pun drama king plak nnt.

thezaila said...

aty --> over kan description i.. hehehe.. no worries babe.. i bet u bleh tahan punya ..

Munnz --> eleh cik Munnz ni.. takut plak.. this is ur second ye.. hehe

Reyna --> to me the VE was really painful. tp ada org cakap, VE ni x sakit lansung.. so actually, it depends on one person.

cikcokolat --> cik cokolat.. jgn takut, u will be just fine.. i jr yg x tahan..

choclairissa@intan marliana said...

seramnyee bace..cam cite final destination je..huhu kalo i la silap2 dokter tu kene tendang kot~~ huuu~~

Munnz said...

Zaila: Ermmm... 2nd la lg takut coz da ada experience... Dah tau step by step.. Dah tau sakitnya mcm ne... Masa 1st x la takut sgt... Hahaha... Yup plg ngeri kena seluk...

mia-ina said...

aduh baca cite zaila..mia lak jd takut...huhu..takut nk hadpi keadaan tue