Monday, March 08, 2010

My Wedding its not gonna be about ME, MYSELF and I...

i had a conversation with my childhood buddy couple of months ago. a month before her reception. when i asked her bout her wedding preparation, haa berjela dier explain. She is the only daughter in the family, her mom and her granny was going a bit ga ga bout her wedding..

fisrt, when she wanted to have this and that as the door gift, her granny went like..'bagi la telur, mcm org dulu2 bagi.. xpe xpe, jgn risau, nenek sponsor telur tu'. what she did.. she ikut je.. i was like .. 'aaahaaaa..'

Second, remeber back on those days when after four families and friends merenjis, there will be wajik and bunga telur given out.. her granny insisted having that too!! and i went like.. 'u gotta be kidding me..'

Third, malam berinai,, tukar2 baju bagai.. ok this is fun!! i love it... tp kawan i mcm malas.. but this time, was her mom insisted on malam berinai.. and she agreed! wowww..

at the point of time, i was thinking, hey its my wedding, it's my big day, it's suppose to me my decision... *giler koser x?* on the other hand, she said that she doesn't mind with all sort of stuff... all she wanted is, everyone is happy on the wedding.. i tried to understand but somehow i couldn't

sampailah hari tunang i.. i planned everything by myself.. and everything went as planned except my match box idea as a door gift which i'm glad that i didn't follow my heart on that..*will story mory later*.. and to be frank, i like every single thing on that day.. my mom, ikut je.. xde bantahan.. anak perempuan sorang bak kata kak rah..

tp nya, biasa la kan.. rmh siap pahat berbunyi... there were a few neighbours yg very the kak nam bedah.. cakap itu ini.. sama ada betul2 x berkenan dek mata mereka, or they are plain jealous *waahhh.. diva giler aku, budget derang jeles..*

from this point, i realized why Linda (tuan empunya cerita) ikut kan sahaja.. asal kan x benda yg mereka cadang kan itu, tidaklah bertentangan dgn teste dier and tidak lah mencarut sangat reason nya..

sekarang i realize, banyak hati yg perlu dijaga... and our wedding its not solely bout us.. our idea and our parents' and the kak nam bedahs' mmg x sama... definitely because we are not in the same era.. mungking x paham konsep org muda mudi mcm kita..

kita rasa pelamin kita dh habis cantik n terbaru.. tp derang x bukak internet, x baca majalah utk find out what is the latest trend.. maka mula bercakap kan.. if cakap kt aku, no hal, meh aku smash sensorang..mak cik2 kejiranan aku ni.. mmg kutuk depan2 punya.. tp if dier kata kt mak aku, apa perasaan mak aku...kan.. me? of cz aku berdesing la org kata gitu kt mak aku...

mcm fahrin ahmad.. if korang g tanya dier straight to his face..'weh fahrin ko kaki pukul ke?' he can just ignore, paling tidak meleser sekali dua.. but if people straight go to his mother cakap/tanya bebukan.. hati seorang anak, x sedih ke.. waahh curlass nk sama kan kes aku ngn kes fahrin..

as for my wedding, if Hugo n I have idea A while mom has idea B, we'll sit and discuss on to get the meeting point.. ambil jalan tengah lagi mudah.. its a win-win situation.. ye la kan, emak2 semua bukan la nk masuk campur dalam decision anak2, tp mereka sangat la berbesar hati dapat menyumbang idea dan terlibat dalam desicion making.. korang pun buat2 la berbincang walaupun mmg dah tetap hati ngn pendirian uols.. saje sedapkan hati org tua.. ye dak.. i guess mereka just nk dihargai la dgn kita bertanyakan pendapat... org tua ni lain sikit.. niat di hati kita x nk menyusahkan depa.. tp mereka might think that kita membelakangkan dier..

sungguh, banyak hati yg perlu dijaga..

3 comments:

Hana said...

Hehe.. I think I understand that.. My mom wants this bekas for telur.. and I want the other type and my dad said it's boring to have only one type.. and I go like.. fine.. I'll have both :D Well, memang tak senang nak jaga hati everyone..

^nanie^ said...

mmm..yela..kena la ikut pndgn org yg lebih mkn garam kn..but,kena discuss la ttg idea kite gak..;-)

thezaila said...

hana --> maka nya terpaksa la amik jalan tengah kan... kalau boleh, masa hari besar,xmo la ada yg terkecil2 hati gitu kan.. tp kalau pasal baju n make up.. mmg i x bleh kompromi.. =)

misz zatie --> betul tu.. ikut mereka yg lebih makan garam.. tp jgn idea nya out dated, sudah.. huhuhu