Thursday, January 29, 2009

kes yg tgh hangat.. seorang tahanan polis mati ketika dalam tempoh tahanan.

polis tidak suka-suka hati tahan org. kenyataan saya ini bukanlah bias kerana ibu saya polis. tp cuba fikir, kalau polis suka2 hati tahan org, kenapa saya di sini masih menaip entry ini, dan kenapa anda masih membaca blog ini dan bukan dalam tahanan polis. mudah, sebab kita x buat kesalahan jenayah.. sebelum nk tangkap or tahan, polis kenalah dapatkan maklumat dahulu.. g riki (ejaan salah, sila abaikan) dah confirm baru tangkap beb..

tp ni la org Malaysia, terutama sekali yg berjawatan, nk jadi hero. nk tunjuk hebat, konon jalankan tanggungjawab. masuk campur kes sebegini.. kalau nk jalankan tanggungjawab, cuba anda pergi ke ceruk kawasan anda, pasti akan jumpa keluarga yg daif, x cukup makan. atau mungkin kemudahan kt flat tu ala kadar seperti hidup segan mati x mahu. cuba pergi kt kawasan perumahan, tentu ada masalah sJustify Fulletempat yg telah berkurun tidak diselesaikan. bukan kah itu lebih baik. bukankah itu tugas anda. ok anda prihatin atas kematian si polan. faham. ini melibatkan nyawa. anda lapor, pihak yg bertanggungjawab. mereka akan diadili. ye ke..? saya x tahu.

apakah perasaan anda, pakir kereta kt tempak pakir, keluar kereta, lakukan urusan yg sepatutnya. sekembali ke kereta, kereta tiada di sana. HILANG.. cari x jumpa.. lagi pun, kalau lapor pada polis pun payah nk jumpa. brapa banyak kes curi kereta, curi motor yg dilaporkan sehari2an. tugas polis banyak.. setahu aku la. tp x dinafikan ada juga yg x buat keje, mcm aku yg tgh taip entry ni masa lunch dan macam anda yg baca entry ini semasa waktu tugas.. oh baca masa lunch jugak ek.. bagus, anda pekerja yg berkhemah. ok balik pada kes kereta hilang.. jadinya mcm mana?? apa perasaan? sakit hati.. sudah tentu, kereta hilang, maka sekarang tiada kereta, tp ansuran bulanan sudah pasti harus dibayar.. siot.. so katakanlah, mat yg mati ni yg curi kereta kita, adakah kita akan bela mereka.. come on he lost his life. kalau saya mungkin tidak.. tp tidak mengatakan polis yg cederakan mat tu betul caranya. tp saya x kasihan kan mat itu. panggil saya KEJAM. silakan..

mmg betul ada juga polis yg mengambil kesempatan dan ada yg tidak baik. betul. x nafi. tp bilangannya kecil sangat berbanding yg jujur. tp biasalah, bila salah, kesalahan itu la yg dicanang se-Malaya. Bila berjaya menumpaskan satu-satu sindiket "aaa.. itu keje polis".. katanya.. dalam setandang pisang, bukan semua pun elok. ada la satu dua yg busuk.. maka, bolehkah dikatakan satu tandan pisang itu busuk dek kerana satu dua sahaja. Tidak bukan.. apa dia..? jawapan anada 'YA'.. sila ketukan kepala anda.. jika jawapan masih sama, saya harus terima kenyataan bahawa anda benggong unik..

dalam kes ini, kenyataannya
ada bahagian polis salah
dan si mati ada KEMUNGKINAN BESAR bersalah (saya tidak patut menjatuh hukum kerana BELUM terbukti dia bersalah)
dan pemimpin tidak patut memperbesar kes ini kerana dikhuatiri berlaku sesuatu yg tidak sepatutnya

Quote dari fotopages minaq jinggo

Saya katakan bahawa kes Kugan kes "high profile" dan saya tidak mengenali Kugan selain dari apa yang diberitakan dalam akhbar. Cina tua tu herdek saya dengan kata yang berbunyi lebih kurang begini "Itu ke***g kui aa sudah samun manyak keleta. Lia samseng. Polis pun tau lia samseng." "Sikalang mana2 pigi pun mesti ala samseng Ke***g". "Itu samun keleta baru celita kecik... samseng bikin jahat macam2.. hantam olang la... kutip wang laa... macam2 lagi laa". "Apasai dia sulah mampuih lu olang mau bikin celita selupa dia hero... Polis selupa olang jahat?"

No comments: