Monday, July 28, 2008

PTPTN dan kos pentadbiran

yeeehaaa.. today is payday.. wah bahagia i.. tp kebahagian itu tidak berkekalan.. apa x nya.. seronok la tgk kt maybank2u gaj dah mas..(short form of gaji dah masuk).. t lepas tolak itu tolak ini.. brapa hengget je yg tinggal.. aduhai.. bila gaji bulan depan nk masuk ek.. wakakaka..

antara perkara wajib dibayar setiap bulan ialah PTPTipuuu.. oppss PTPTN.. wah ngko, masa pinjam.. punya la menantikan kemasukkan duit ptptn tiap sem.. bila time kena bayar, ptptn sudah jad ptptipuu..har har har..

setiap bulan gak la aku membyr ptptn mengikut kadar kemampuan.. haih la..tetiba rasa menyesalbuat p rayuan naikkan kadar pinjaman. dulu dapat halj ej.. bila tgk kawan lain dapat full, wah mula lah gatal nk full gak.. pada hal dulu tetiap bulan pn apak aku masuk duit.. banyak la gak.. kira bleh la menampung kehidupan yg ala kadar sekiranya tidak membuat rayuan penuh.. skang time bayar gler rasa menyesal.. tp bila time nk sedap kan hati balik.. pk cenggini.. ala kalau x amik penuh payah gak.. minyak nk kaut ke mana. kalau bleh pee je.. hokey gak tu.. pastu memandang kan distence kt ganu tu jejauh.. dalam 2 3 bulan dah cukul kilometer, mmg la aku kena men-service kete tu kan.. tu belom masuk aku kena gi ketuk bumper kete sbb terlanggar pintu gate.. terbang duit aku.. so kira pelu la kan ptptn tu.. hik hik hik.

dah jadi hukum alam la kan.. dah pinjam kena la pulang balik.. x kisah la tu.. tp yg aku kisah kan sesangat tu pasal kos pentadbiran nya.. adus.. apakah kos pentadbiran nya.. aku bayar guna maybank2u.. kalau ada org ptptn happend to read, tolong lah explain.. xde la aku rasa sakit hati sangat. aku suggest korang tukar kan je la kos pentadbiran tu kepada interest. xde la sakit sangat hati aku..

mmg adat berhutang ada interestnya.. ini lagi mau berselindung di sebalik nama kos pentadbiran.. bunyi suci nya alahai.. padahal.. tetiba bulan rm40++ caj aku utk yuran pentadbiran.. apakah pentadbiran nya... peliks peliks.. dah haku dan org2 lain yg membayar setiap bulan, corfirm tidak akan dicetak surat yg reminder kite kena bayar balik, surat mahkamah sebab x pernah bayar lansung.. yg ada, setahun dalam 2 kali kot.. itu pun penyata... x kn sampul surat 2 3 lan, kertas 4 5 kjang makan rm400 lebih kot. kalau di sebut interest kan senang..sbb mmg logik.. pinjaman mesti ada interest. melain kan pinjam kt mak bapak.. kekadang tu byar x cukup pn ada.. kui kui kui..

sesekali cakap gk kt mana.."mama, bleh xnk bayar ptptn ni.. mcm sakit hati je".."jangan gitu.. ni hutang.. karang x bayar hutang sebelum nyawa diambil balik.. susak kite kt akhirat.. terawang2 amalan kite.. dah kena mintak halal kan dari org yg berkenaan..." adus... makan dalam.. terus ku kubur kan saja niat tu.. bayar la sikit2 lelama habis gak..haaaihh..

p/s: gerun bila tok baki yg perlu dibayar, plus "kos pentadbiran" yg dikena kan saban bulan.

No comments: